zondag 10 november 2013

Voorbereiding bestraling

Eindelijk ben ik 'normaal' begonnen aan het eerste semester. Het was een mooie week met niet al te veel lessen. Natuurlijk heb ik wat notities van mijn vakken moeten bijwerken, maar alles komt in orde dankzij mijn ijverige collega's.

Vrijdag, 08/11, moest ik langs de dienst radiotherapie-oncologie voor de voorbereiding van de bestraling. Ten eerste zorgt men ervoor dat mijn voet gedurende zes weken steeds in de zelfde positie zal liggen. Men gebruikt daarvoor vacuĆ¼mkussens, een soort van kussens die eerst zacht zijn en door ze luchtledig te zuigen worden deze steenhard. Naast die kussens heeft men ook een moule gemaakt voor mijn voet. Daardoor blijft die steeds in dezelfde positie.

Vervolgens hebben ze met een simulator de eigenlijke stralingen nagebootst. Dit doen ze opdat ze het juiste gebied zouden bestralen en zo weinig mogelijk gezond weefsel zouden beschadigen. 

Normaal gezien is men nu klaar om er binnen een grote week aan te beginnen (19/11). 

Morgen moet ik trouwens niet meer naar GHB voor de chemobehandeling. Wat een heel goed gevoel geeft maar het voelt evenzeer wat vreemd. Ik denk dat het gewoon nog niet helemaal tot me doorgedrongen is, maar dat zal wel snel volgen.    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten